Vores Eis - mød de ansatte - Maria

Maria Bue, lærer.

Fag: Engelsk, dansk, dansk som andetsprog og Global Perspectives.

Maria er 32 år og bor på landet i Hårslev på Nordfyn. Hun har boet mange forskellige steder på Fyn, men er nu vendt tilbage til sin hjemby, hvor hun bor sammen med sine tre katte. Maria har også en kæreste.

Hjemme på Eis

Jeg er uddannet folkeskolelærer fra seminariet i Odense. Jeg blev færdig i 2013. Derefter fik jeg et barselsvikariat på Haarby Efterskole. Det var tilfældigt, at det lige blev på en efterskole. Jeg havde egentlig ikke troet, at efterskolen var mit kald, men jeg blev totalt fanget af det!

I 2014 søgte Eisbjerghus en lærer, og jeg fik en god anbefaling af lederen på Haarby, hvorefter jeg kom til samtale. Det var enormt nervepirrende for en så ung og uerfaren lærer som mig. Men det blev den hyggeligste samtale, som jeg nogensinde har været til. Fra første øjeblik, jeg trådte ind ad døren, tænkte jeg, at her var pænt og rart og ordentligt. Jeg følte mig hjemme med det samme.

Jeg fik faktisk tilbudt stillingen med det samme efter samtalen, og jeg sagde også ja med det samme. Jeg havde ikke brug for at tænke over det, for jeg havde bare den helt rigtige mavefornemmelse. Det første år som lærer på Eisbjerghus var hårdt, men jeg fik virkelig blod på tanden.

Et særligt sammenhold

Eleverne vælger Eis, fordi de gerne vil det internationale. De vil gerne det boglige, og de vil gerne rejse. Vi har også mange gæster i huset, som kan give dem et internationalt perspektiv. Det er noget helt særligt ved Eis.

Noget andet, som er særligt ved Eis, er vores kollegiale kultur. Det er vigtigt, at vi står sammen og er enige om de vigtige ting. Og når vi siger noget, så gør vi det også. Vi har et særligt sammenhold, og vi vil den samme vej. Vi bliver nødt til at tale om vores værdier, når vi sammen skal udarbejde vores profil. Da jeg fik tilbudt stillingen på Eisbjerghus, kunne jeg mærke, at det var en chance for at opbygge noget helt særligt med de her mennesker.

Verdensborgere

Ligesom vores elever er jeg meget optaget af den internationale del. Jeg sidder bl.a. i internationalt udvalg her på skolen. Jeg kan godt lide at være med til at beslutte, hvordan vi udvikler vores efterskole. Jeg er med til at planlægge vores introture, og jeg er med til at udvikle forskellige projekter. Eksempelvis synes jeg, at det fremover kunne være spændende at sætte mere fokus på det nordiske fællesskab. Mange elever ved simpelthen ikke nok om rigsfællesskabet. Det kunne være en styrke at se mere på den dimension. Fordi det betyder meget for, hvordan vi forstår os selv.

Jeg får mere og mere lyst til at arbejde med det internationale. Især synes jeg, at udvekslingerne er noget helt særligt. Eleverne oplever de forskellige kulturer på mange forskellige måder. De rører, ser og lugter det selv, og de gør det sammen med andre, som måske er ligeså nysgerrige og skræmte som dem selv. Det betyder meget for den måde, de lærer om verden på.

Udvekslingerne er med til at give eleverne mulighed for at se sig selv som verdensborgere fremfor samfundsborgere. De får blod på tanden i forhold til at lære endnu mere om verden. De får også prøvet deres sprog af. Kan de faktisk bruge deres kinesiske i Kina, og kan de bruge deres engelsk i Indien? De får prøvet deres egen identitet af.

Eleverne får udvidet deres verdensbillede. I Japan kan de f.eks. finde på at sige: ”De kører i den forkerte side af vejen”. Og så får vi en god snak om, at fordi det er anderledes, er det ikke nødvendigvis forkert. De får også øjnene op for deres egne vilkår, når de ser andre samfund, som ikke kan måle sig med vores velfærdssamfund. De får en taknemmelighed.

Den gode relation til eleverne

Min kontaktlærerfunktion betyder meget for mig. Jeg har mulighed for at hjælpe eleverne på vej, og jeg får en nær relation til dem. Jeg oplever dem både på gode og dårlige dage. Det er super sjovt, når eleverne i kontaktgruppen er meget forskellige, men alligevel får det til at fungere rigtig godt.

I starten af skoleåret spørger vi altid eleverne, hvad deres mål for året er. Og rigtig mange svarer, at de gerne vil blive bedre til at tage del i fællesskabet. Det er meget positivt, synes jeg, fordi det viser, at de virkelig gerne vil være en del af Eis. Og de kan jo opnå at opbygge nogle venskaber, som de aldrig selv havde regnet med. Vores elever er så forskellige, og netop mangfoldigheden er virkelig noget, som er fantastisk.

Noget, som er med til at styrke relationen til eleverne, er, når vi lærere kan sætte os selv i spil. Det er fedt, at der ikke er en stor barriere mellem mig som privatperson og mig som lærer. Jeg vil faktisk snart bruge en morgensamling på at fortælle om mit eget liv. Det vil helt sikkert komme bag på mange af eleverne, at jeg eksempelvis har været gift, og at jeg har været i militæret. Når eleverne får et mere fuldt billede af mig, er det også med til at skabe tillid. Vi voksne har en historie ligesom dem selv. Vi har også været unge, festet og gjort dumme ting. Der er jo mange sider af en selv, og det er fedt, at vi kan dele vores erfaringer med eleverne.


Forrige nyhed

Har du spørgsmål?

Find svarene under FAQ, hvor du/I finder svar på de mest gængse spørgsmål - eller du/I kan ringe eller kontakte os på mail.

Gå til FAQ

Kom på besøg!

Overvejer du at tage 9. eller 10. klasse på efterskole, så kom og få en forsmag på vores hverdag - den er ikke kedelig!

Læs mere

Tilmeld dig nu!

Hvis du allerede nu ved, at du vil tilbringe et efterskoleår hos os, har vi gjort tilmeldingen let...

Tilmelding

Bestil materiale!

Få tilsendt mere information om vores skole, så du træffer det rigtige valg.

Læs mere

@Eisbjerghus - Instagram

Følg vores dagligdag på Instagram 

Vi bruger cookies. Ved at bruge vores website acceptere du automatisk brugen af Cookies. Vi bruger Cookies udelukket for at optimere brugeroplevelsen.